Podstawowe zasady zakładania sklepu internetowego

Rynek e-commerce w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie – od 2013 roku jego wartość stale wrasta, co czyni z naszego kraju lidera wśród państw Europy Wschodniej. Nie dziwi zatem fakt, iż coraz więcej osób decyduje się na założenie sklepu internetowego i prowadzenie handlu w sieci. Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, iż stworzenie e-sklepu to nic trudnego – zwłaszcza, iż większość formalności można załatwić przy pomocy Internetu. Nic bardziej mylnego. Założenie sklepu internetowego wymaga kilku podstawowych działań, które będą miały wpływ na jego późniejsze funkcjonowanie.

Pomysł i strategia
Pierwszym krokiem w zakładaniu sklepu internetowego jest dokładne przemyślenie aspektów związanych z jego funkcjonowaniem. Na tym etapie należy zadać sobie następujące pytania – jaki asortyment będzie dostępny w sklepie? kto będzie odbiorcą oferowanych towarów? w jaki sposób będzie następował zakup towaru? gdzie zakupiony towar będzie magazynowany? Po sprecyzowaniu pomysłu na funkcjonowanie e-sklepu warto skonfrontować go z rzeczywistością – dotrzeć do potencjalnych klientów, zbadać działalność konkurencji, ocenić ryzyko i szanse na osiągnięcie sukcesu. Wstępne przygotowanie koncepcji będzie podwaliną do dalszych działań. Jednocześnie należy pamiętać o tym, iż strategia rozwoju powinna być elastyczna i dostosowująca się do zmieniających się warunków rynkowych.

Nazwa
Jednym z najważniejszych kroków w zakładaniu sklepu internetowego jest nadanie mu odpowiedniej nazwy. Jest to kwestia niezwykle istotna, gdyż nazwa – w odróżnieniu od strategii – nie powinna być zmieniana. Wiele osób zadaje sobie pytanie, jak nazwać sklep internetowy, aby mógł on osiągnąć sukces. Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, jednak eksperci podkreślają, iż nazwa własna e-sklepu powinna być krótka, łatwa do zapamiętania, nie budząca wątpliwości podczas zapisu i dostosowana do charakteru prowadzonej działalności.

Założenie działalności gospodarczej
Prowadzenie sklepu internetowego wymaga założenia działalności gospodarczej. Dla wielu osób ten krok wydaje się niezwykle skomplikowany. Jednak nie ma się czego obawiać, gdyż obecnie można zarejestrować firmę przez Internet, a wszystkie formalności trwają zaledwie kilka dni. Rejestrując własną firmę warto skorzystać z portalu CEIDG, który jest jasny, przejrzysty i przyjazny dla przedsiębiorców.

Oprogramowanie
Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z wyborem odpowiedniego oprogramowania, które będzie odpowiedzialne za wszelkie działania sprzedażowe, magazynowe czy finansowe. Każdy właściciel e-sklepu może skorzystać z kilku dostępnych opcji – oprogramowania bezpłatnego (które w większości przypadków zawiera jedynie podstawowe funkcje), oprogramowania płatnego (które zazwyczaj jest dobrej jakości) lub oprogramowania dedykowanego (które jest napisane dla konkretnego sklepu). Wybór jednej z dostępnych opcji powinien być uzależniony od wielkości sklepu, potrzeb oraz możliwości finansowych.

Przejście pięciu etapów zakładania sklepu internetowego może zająć od kilku do nawet kilkunastu tygodni lub miesięcy. Pod żadnym pozorem nie wolno ich lekceważyć, gdyż to właśnie one będą w głównej mierze decydować o sukcesie lub porażce.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here