Ochrona danych osobowych to jedna z podstawowych zasad funkcjonująca w polskim prawie. Do stosowania uchwalonych przepisów zobowiązani są wszyscy przedsiębiorcy – także właściciele sklepów internetowych, którzy w swoich działaniach promocyjnych w głównej mierze wykorzystują email marketing. Wielu właścicieli e-sklepów zadaje sobie pytanie, w jaki sposób korzystać z danych osobowych, aby nie złamać obowiązującego prawa. Odpowiedź na to pytanie jest niezwykle istotna – zwłaszcza, iż e-sklepy mają niemal nieograniczony dostęp do danych udostępnianych przez klientów.
Niemal każdy przedsiębiorca zajmujący się sprzedażą internetową tworzy bazy danych składające się z podstawowych danych klientów – imienia i nazwiska, adresu zamieszkania i mailowego, numeru telefonu czy dotychczasowych zakupów. Wszystkie te informacje są niezwykle istotne z punktu widzenia działań marketingowych, gdyż pozwalają dopasować konkretną ofertę do danego klienta i zachęcić go do kolejnych zakupów. Nie ma w tym nic złego, gdyż według polskiego prawa właściciel e-sklepu może rejestrować i przetwarzać zgromadzone dane. Warunek jest jeden – powinien robić to w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa.
Podejmując decyzję o tworzeniu i wykorzystywaniu bazy danych każdy właściciel sklepu internetowego musi się stosować do ustalonych z góry zasad. O czym należy pamiętać? Oto główne obowiązki:
– pozyskanie zgody klienta na przetwarzanie danych osobowych w celach promocyjnych i marketingowych (należy przy tym pamiętać, iż zgoda nie może być obligatoryjna dla osób chcących dokonać określonego zakupu i nie powinna być zaznaczona w sposób domyślny),
– rejestracja bazy danych w Generalnym Inspektoracie Danych Osobowych (która powinna być uzupełniona poprzez dołączenie dokumentów określających, w jaki sposób owe dane będą przetwarzane),
– podpisanie umów z administratorami innych serwerów (w sytuacji gdy zgromadzone bazy danych będą umieszczane na serwerach innych podmiotów).
Dodatkowym obowiązkiem właścicieli sklepów internetowych jest dbanie o politykę prywatności i uzyskiwanie od klientów zgody nie tylko na przetwarzanie danych osobowych, ale także na tworzenie ofert dedykowanych, które powstają na podstawie dotychczasowych wyborów.