Przestrzeganie ustawy o ochronie danych osobowych przez sklepy internetowe

Ochrona danych osobowych to jedna z podstawowych zasad funkcjonująca w polskim prawie. Do stosowania uchwalonych przepisów zobowiązani są wszyscy przedsiębiorcy – także właściciele sklepów internetowych, którzy w swoich działaniach promocyjnych w głównej mierze wykorzystują email marketing. Wielu właścicieli e-sklepów zadaje sobie pytanie, w jaki sposób korzystać z danych osobowych, aby nie złamać obowiązującego prawa. Odpowiedź na to pytanie jest niezwykle istotna – zwłaszcza, iż e-sklepy mają niemal nieograniczony dostęp do danych udostępnianych przez klientów.

Niemal każdy przedsiębiorca zajmujący się sprzedażą internetową tworzy bazy danych składające się z podstawowych danych klientów – imienia i nazwiska, adresu zamieszkania i mailowego, numeru telefonu czy dotychczasowych zakupów. Wszystkie te informacje są niezwykle istotne z punktu widzenia działań marketingowych, gdyż pozwalają dopasować konkretną ofertę do danego klienta i zachęcić go do kolejnych zakupów. Nie ma w tym nic złego, gdyż według polskiego prawa właściciel e-sklepu może rejestrować i przetwarzać zgromadzone dane. Warunek jest jeden – powinien robić to w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa.

Podejmując decyzję o tworzeniu i wykorzystywaniu bazy danych każdy właściciel sklepu internetowego musi się stosować do ustalonych z góry zasad. O czym należy pamiętać? Oto główne obowiązki:
– pozyskanie zgody klienta na przetwarzanie danych osobowych w celach promocyjnych i marketingowych (należy przy tym pamiętać, iż zgoda nie może być obligatoryjna dla osób chcących dokonać określonego zakupu i nie powinna być zaznaczona w sposób domyślny),
– rejestracja bazy danych w Generalnym Inspektoracie Danych Osobowych (która powinna być uzupełniona poprzez dołączenie dokumentów określających, w jaki sposób owe dane będą przetwarzane),
– podpisanie umów z administratorami innych serwerów (w sytuacji gdy zgromadzone bazy danych będą umieszczane na serwerach innych podmiotów).
Dodatkowym obowiązkiem właścicieli sklepów internetowych jest dbanie o politykę prywatności i uzyskiwanie od klientów zgody nie tylko na przetwarzanie danych osobowych, ale także na tworzenie ofert dedykowanych, które powstają na podstawie dotychczasowych wyborów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here