Rodzaj biura a specyfika firmy

Nie jest tajemnicą, iż miejsce pracy niejednokrotnie bezpośrednio przekłada się na efektywność realizowanych w ramach takiej przestrzeni zadań. Już na etapie planowania biura warto bowiem zadbać, aby w sposób optymalny było ono dostosowane do specyfiki prowadzonej przez nas działalności gospodarczej. Jak informują eksperci, w obecnej chwili wyróżnić można cztery cieszące się największą popularnością rodzaje przestrzeni biurowych. Jakie? Aby się tego dowiedzieć, zapraszamy do lektury dalszej części wpisu!

Jak mówią przedstawiciele firmy MIX BIURA z Krakowa, której główną działalnością jest wynajem biur i powierzchni biurowych; Podstawowym typem biura jest to określone mianem komórkowego, które to składa się ze znacznej ilości zamkniętych pokojów do pracy indywidualnej lub grupowej rozmieszczone wzdłuż korytarzy. Znacznie ułatwiają one pracę w skupieniu, podnoszą komfort osób zatrudnionych, gwarantują możliwość znacznej personalizacji danej przestrzeni i dostosowania jej do osobistych potrzeb, jak również stanowią idealne wręcz rozwiązanie dla firm, które regularnie organizują sesje szkoleniowe i spotkania formalne.

Drugi z typów biura to tak zwane przestrzenie typu open space, w przypadku których na dużej powierzchni umieszczonych jest wiele stanowisk pracy usytuowanych w sposób szeregowy. Rozwiązanie takie znacznie ułatwia przepływ informacji oraz komunikację pomiędzy poszczególnymi pracownikami, jednakże nierozerwalnie wiąże się z pozbawieniem osób zatrudnionych tak potrzebnej niejednokrotnie prywatności. W tego typu biurach należy także liczyć się z wyższym niż standardowo poziomem generowanego podczas pracy hałasu.

Kolejnym rodzajem przestrzeni biurowej jest biuro strefowe podzielone na sektory ułatwiające realizację poszczególnych zadań w obrębie prowadzonej działalności gospodarczej. Jak informują eksperci zaznajomieni z tematem, taki sposób zagospodarowania przestrzeni to przede wszystkim znaczny komfort realizacji powierzonych pracownikom zadań, zapewnienie szybkiego oraz sprawnego przepływu informacji, ograniczony poziom hałasu na jaki wystawieni są pracownicy, jak również utrzymująca się na umiarkowanym poziomie prywatność.

Ostatni wariant biura na który zwrócić pragnęlibyśmy uwagę naszych czytelników jest tak zwane Activity Based Workplace, a więc miejsce pracy zorientowane na określone czynności, w przypadku którego wyszczególnia się najczęściej trzy główne strefy, a mianowicie – Koncentrację, Administrację oraz Komunikację. Zakrojone na szeroką skalę badania jednoznacznie pokazują, iż ten typ miejsca pracy pozwala na wybór przestrzeni na wykonywanie określonych zadań związanych ze specyfiką firmy, zapewnia znacznie większą niż inne rodzaje biur elastyczność pracy, usprawnia komunikację pomiędzy osobami zatrudnionym, jak również pozwala na regularną zmianę otoczenia, co z kolei bezpośrednio przekłada się na zauważalnie wyższy komfort pracy. Projektując biuro powinniśmy wziąć przede wszystkim uwagę na to jakie zadania będą w jego ramach realizowane, a następnie – samodzielnie czy przy współpracy z ekspertami z branży – dostosować je w taki sposób, aby praca wykonywana mogła być w sposób optymalny przy jednoczesnym jak najmniejszym negatywnym wpływie na samopoczucie poszczególnych pracowników.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here