Właściciele sklepów internetowych często zachodzą w głowę, w jaki sposób ich konkurencji udaje się znaleźć znacznie wyżej w pozycjach wyszukiwarki, zdobyć więcej klientów czy też zwyczajnie przekuć liczbę osób odwiedzających ich portal w liczbę osób faktycznie dokonujących zakupu. Sprawa nie jest prosta, bo choć owszem, dobra jakość sprzedawanych produktów w zestawieniu z atrakcyjną ceną w dalszym ciągu zachęca, w Internecie potrzeba znacznie więcej, niż tylko obietnicy.
Kiedy klient nie jest w stanie fizycznie dotknąć i zbadać twojego produktu, jego działanie będzie opierało się nie tylko na cechach produktu – bo te często nie różnią się szczególnie pomiędzy sklepami – ale także na ogólnych wrażeniach i doświadczeniu, jakie spotka go na stronie sklepu. Wystarczy przejrzeć kilka stron wyszukiwarki, by wiedzieć, że w wielu przypadkach założenie to w ogóle nie zostało wzięte pod uwagę. Jak więc poprawić wyniki sklepu internetowego i nie zostać odrzuconym na szare, niezauważalne dalsze strony wyszukiwarek?
Pozycjonowanie sklepu internetowego
Jeśli sklep internetowy ma bardzo słabe wyniki i nie masz pojęcia, co robisz źle, prawdopodobnie podchodzisz do jego prowadzenia tak, jak gdyby był to sklep fizyczny. Tu jednak nie ma mowy o tym, że wszyscy go zauważą tylko dlatego, że istnieje. Nawet najlepiej skonstruowany adres domeny nie przyniesie na stronie ruchu, jeśli sklep będzie niewidoczny dla wyszukiwarek! To właśnie widoczność jest w wielu przypadkach pierwszym elementem wymagającym poprawy.
Czym jest pozycjonowanie sklepu internetowego? Przez pozycjonowanie rozumiemy szereg działań, których głównych zadaniem jest wypromowanie witryny sklepu internetowego w rankingu wyszukiwarek internetowych. Pozycjonowanie nie jest oczywiście działaniem przypadkowym i działa w bardzo określonych warunkach – sklepy pozycjonowane są zwykle na wiele fraz kluczowych, po których wyszukaniu klienci mają trafić właśnie do twojego sklepu.
Dobre pozycjonowanie nie polega jednak na tym, by na stronie głównej sklepu pojawiała się kilkadziesiąt razy jedna bardzo ogólnikowa fraza, np. sportowe buty męskie – wypracowanie dobrej pozycji w wyszukiwarce, bazujące na prawidłowo zarządzanej zawartości strony, może okazać się dla niedoświadczonej osoby zwyczajnie zbyt trudne i nie do utrzymania.
User Experience i User Interface – dwa pojęcia, które nie mogą być ci obce
Dobrze wypozycjonowany sklep zostaje zauważony przez większą liczbę użytkowników, ale sprzedaż wcale nie wzrasta. Dlaczego? Ponieważ klient musi lubić to, co widzi i nie męczyć się na każdym kroku obsługi twojego sklepu! Pojęcia user experience (UX) i user interface (UI) są dziś nieodłącznym elementem planowania widzialności i sukcesu sklepu internetowego.
User experience (UX) to w najprostszych słowach doświadczenia i wrażenia, jakie towarzyszą użytkownikowi podczas korzystania z twojego sklepu internetowego. Kwestia łatwego poruszania się pomiędzy podstronami, przeglądania zdjęć produktów, dodawania produktów do koszyka, podglądu transakcji, śledzenia zakupów czy nawet tego jak w oczach klienta wygląda projekt graficzny sklepu mają ogromny wpływ na ostateczny sukces.
User interface (UI) to pojęcie dość często mylone z UX, jednak już po bliższym poznaniu jego podstawowej definicji łatwo zauważyć, gdzie leży granica pomiędzy nimi. User interface, czyli interfejs użytkownika, to wszelkie narzędzia stosowane w celu umożliwienia użytkownikowi interakcji ze sklepem. Wrażenia, jakie mają zostać osiągnięte w UX są ściśle zależne od tego, jak zostanie zaprojektowane UI. I tu, po raz kolejny, bez pomocy wyspecjalizowanej w pozycjonowaniu sklepów internetowych agencji marketingowej trudno o odniesienie sukcesu. A przecież to na nim zależy każdemu właścicielowi sklepu internetowego.
Jeśli twój sklep ma wybić się na szczyt i pozostać tam dłużej niż jeden dzień, współpraca z profesjonalną agencją SEO – czy szerzej, marketingiem internetowym – będzie najlepszym wyborem. Dzięki takiej współpracy zyskujesz możliwość wspólnego zaplanowania długofalowej strategii, wyznaczenia celów, do jakich dążysz oraz dobrania narzędzi, które pomogą je osiągnąć – wszystko to przy udziale doświadczonego zespołu specjalistów, dysponujących odpowiednia wiedzą i metodyką.