Czemu ma służyć identyfikacja wizualna? Przede wszystkim – poprawić rozpoznawalność twojego przedsiębiorstwa. Jeśli zależy ci, by produkty i usługi tworzyły niepodrabialną „markę” samą w sobie, wówczas warto zadbać również o sposób prezentacji swojej firmy. Dostosowanie wszystkich tekstów wizualnych jest pod tym względem kluczowe – powinny być stosunkowo jednorodne stylistycznie i kolorystycznie. Dzięki temu twoja firma będzie się wyróżniać, łatwiej zapadać w pamięć konsumentów i działać jak magnes na jej otoczenie społeczne.
Identyfikacja wizualna w biznesie – najważniejsze funkcje
Dopracowana identyfikacja wizualna może wyjść twojej firmie jedynie na korzyść. Jakich potencjalnych zysków możesz oczekiwać z jej zastosowania?
W pierwszej kolejności – pomoże ona w wyróżnieniu się twojej firmy spośród innych przedsiębiorstw o podobnym profilu. Klienci korzystający z usług lub produktów twojej firmy będą łatwiej ją rozpoznawać i chętniej do niej powracać. Mówiąc wprost – zintegrowana identyfikacja wizualna pełni funkcję nawigującą, przyciągającą uwagę nowych i starych konsumentów.
Ponadto, identyfikacja wizualna ułatwia klientom twojej firmy zaangażowanie w konsumpcję oraz zachęca ich do utożsamienia się z marką. Dotyczy to przedsiębiorstw wszelkich rozmiarów, które pragną, by odbiorcy ich produktów poczuli się z nimi związani.
Identyfikacja wizualna działa również na emocje klientów. Z jednej strony – ewokuje uczucie bezpieczeństwa; klienci będą spokojni o jakość oferowanych usług, widząc, że są one sygnowane przez wizualnie dopracowane przedsiębiorstwo. Z drugiej strony – wzbudza zainteresowania, ogniskuje uwagę i przyciąga wzrok nowych klientów.
System identyfikacji wizualnej – w telegraficznym skrócie
Identyfikacja wizualna powinna przebiegać według kilku etapów i z użyciem określonych elementów. Najczęściej, tworząc identyfikację wizualną na konkretnego przedsiębiorstwa, korzysta się z podstawowej gamy elementów. Są one łatwo czytelne dla klientów, a także charakterystyczne i powszechnie znane. Są to przede wszystkim linie, proste tekstury, symbole i kształty. Korzystając z tego „wizualnego alfabetu”, można przygotować rozbudowaną identyfikację dla każdego typu przedsiębiorstwa.
Najważniejszymi elementami identyfikacji wizualnej jest: logo, papierowe materiały marketingowe, internetowe materiały reklamowe, akcydensy (np. wizytówki, pokrowce, koperty lub papier firmowy) oraz kolorystyka i typografia. Ponadto, projektuje się niekiedy materiały wystawiennicze – np. bannery reklamowe, flagi lub transparenty – oraz gadżety firmowe. Wszystko zależy od wielkości przedsiębiorstwa, jego profilu i planów marketingowych.
Samo przygotowanie identyfikacji wizualnej wymaga dogłębnego kontaktu z kierownikiem przedsiębiorstwa oraz jego pracownikami. W trakcie zdobywa się informacje na temat firmy oraz jej historii, ustala się zakres i charakter otoczenia rynkowego, a także status konkurencji na rynku. Istotne jest m.in. zdobycie kompleksowych informacji na temat klientów, motywacji stojących za ich decyzjami konsumenckimi oraz oczekiwań względem kupowanych produktów lub usług.