Zasady budowania listy odbiorców

Jedną z najbardziej skutecznych metod reklamy internetowej jest email marketing, czyli wysyłanie do klientów (aktualnych i potencjalnych) informacji o produktach lub usługach przy użyciu poczty elektronicznej. Jednak aby metoda ta przyniosła oczekiwane rezultaty konieczne są pewne działania, które pozwolą w pełni wykorzystać jej zalety. Podstawową czynnością jest zbudowanie listy odbiorców, do których dane maile będą wysyłane. O czym należy pamiętać tworząc taką listę? Oto kilka podstawowych zasad.

Jakie dane zbierać?
Mogłoby się wydawać, iż najlepszym sposobem na tworzenie doskonałej listy odbiorców jest zebranie jak największej liczby danych. I dużo w tym prawdy, gdyż posiadanie pełnej wiedzy na temat klientów pozwala spersonalizować ofertę i przedstawić takie produkty, które będą odpowiadać zapotrzebowaniom grupy docelowej. Jednak stworzenie rozbudowanego formularza może nie przynieść oczekiwanego rezultatu. Dlaczego? Otóż jak pokazują badania większość ludzi nie lubi wypełniać skomplikowanych tabelek, a długa lista pytań działa w sposób zniechęcający. Dlatego tworząc listę odbiorców warto ograniczyć się do podstawowych danych – takich jak imię i nazwisko, adres mailowy i numer telefonu.

Gdzie zbierać dane?
Podstawą każdej listy odbiorców są dresy mailowe klientów, na które wysyła się oferty i wszelkie informacje związane z daną firmą. Wbrew pozorom zdobycie adresów mailowych nie jest łatwym zadaniem – oczywiście przy założeniu, iż będą one zdobywane w sposób legalny i zgodny z obowiązującymi przepisami prawa. Do najlepszych metod pozyskiwania adresów poczty elektronicznej zalicza się: własna strona internetowa, formularze kontaktowe, propozycje zapisania się do newslettera (na przykład umieszczone w mailach informujących o wysyłce), portale społecznościowe oraz metody tradycyjne (spotkania, eventy, konferencje, formularze papierowe).

Kwestie formalne
Tworząc listę odbiorców należy pamiętać o tym, iż musi ona spełniać wszystkie wymogi formalne, które zostały zapisane w polskich przepisach prawa. Podstawową zasadą tworzenia takich baz jest zdobywanie zgody odbiorców nie tylko na przechowywanie i przetwarzanie danych osobowych, ale także na wysyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną. Wysyłanie ofert bez otrzymanej zgody będzie traktowane jako spam, co w polskim prawie jest zakazane. Równie istotną kwestią jest umożliwienie klientowi rezygnacji, która zobowiązuje do usunięcia danych tej osoby z posiadanej bazy odbiorców.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here