Rewolucja w zakresie Internetu sprawiła, iż wielu konsumentów dokonuje zmian w swoich dotychczasowych przyzwyczajeniach i coraz częściej porzuca handel tradycyjny na rzecz zakupów w sieci. I chociaż prognozy o rychłym upadku handlu stacjonarnego są mocno przesadzone, to jednak nie ulega wątpliwości, iż e-handel generuje coraz większą liczbę zadowolonych klientów. Na kanwie popularności zakupów w sieci powstają sklepy internetowe, które kuszą potencjalnych odbiorców bogactwem ofert i niskimi cenami. Jednak jak pokazuje rzeczywistość zdobycie klientów nie jest zadaniem prostym. Dlatego też większość e-sklepów podejmuje różnorodne działania marketingowe, które mają być pomocne w osiągnięciu sukcesu. Jednym z głównych działań promocyjnych podejmowanych przez sklepy internetowe jest email marketing.
Email marketing to wysyłanie spersonalizowanych wiadomości i ofert do klientów przy użyciu poczty elektronicznej. Właściciele sklepów internetowych mają tutaj niezwykle ułatwione zadanie, gdyż klienci dokonujący wcześniejszych zakupów zostawiają swoje podstawowe dane – imię i nazwisko, numer telefonu czy adres mailowy. Dodatkowo właściciel e-sklepu na podstawie dokonanych przez klienta zakupów może ocenić jego preferencje i dostosować ofertę do jego potrzeb. To wszystko sprawia, iż email marketing jest niezwykle skutecznym narzędziem promocji, który umożliwia utrzymywanie kontaktu z potencjalnym nabywcą i zachęcanie go do dokonania zakupów.
Wykonywanie działań w ramach email marketingu przynosi szereg korzyści, do których należy zaliczyć:
– nabywanie doświadczenia z każdym wysłaniem maila, co przekłada się na to, iż kolejne informacje reklamowe są lepsze, efektywniejsze i bardziej dostosowane do indywidualnych potrzeb odbiorców,
– zbieranie informacji o preferencjach klientów,
– możliwość przeanalizowania zachowań klientów i dopasowanie do nich określonej strategii (na przykład zwiększona ilość zakupów w weekend może spowodować wysyłanie maili w każdy piątek),
– możliwość spersonalizowania oferty, co w prosty sposób przekłada się na zwiększenie sprzedaży,
– możliwość kierowania oferty do konkretnej osoby (na przykład poprzez użycie imienia), co znacznie zwiększa przywiązanie klienta do danego sprzedawcy.
Dodatkową zaletą email marketingu jest fakt, iż posiada on zasięg globalny, a informacje mogą być wysyłane bez względu na miejsce pobytu potencjalnego klienta.
Decydując się na działania email marketingu należy pamiętać o tym, aby nie przekroczyć cienkiej granicy upodabniającej go do spamu. Wysyłane wiadomości powinny być napisane językiem korzyści i odwołujące się do konkretnego odbiorcy. Jednocześnie należy pamiętać o tym, iż dobrą praktyką jest uzyskanie od klientów zgody na przetwarzanie danych osobowych i wysyłanie informacji handlowych.