Według publikowanych statystyk już od kilku lat regularnie wzrasta ilość otwieranych sklepów internetowych, które proponują potencjalnym klientom towary z wielu branż i w różnorodnym przedziale cenowym. Zdecydowana większość z nich funkcjonuje w sposób standardowy – czyli to właściciel (lub pracownik) zamawia, sprzedaje, pakuje i wysyła do klienta dany produkt. Jednak nie jest to jedyna metoda prowadzenia sklepu internetowego. Coraz większą popularnością cieszy się model dropshippingu, który zdobywa zwolenników na całym świecie.
Czym jest dropshipping? Mówiąc najogólniej to taki model logistyczny, który zakłada przeniesie wysyłki towarów na dostawcę. W dropshippingu właściciel e-sklepu zajmuje się całym procesem sprzedażowym (obsługą strony internetowej, reklamą, marketingiem, pozyskiwaniem klientów i rozliczeniami finansowymi z nabywcami), ale wysyłka sprzedanego towaru odbywa się bezpośrednio od dostawcy. W praktyce oznacza to, iż właściciel e-sklepu nie posiada żadnych obowiązków związanych z pakowaniem i wysyłką towarów (co pozwala zaoszczędzić sporo czasu), ale jednocześnie jest pozbawiony możliwości jakiejkolwiek kontroli wysyłki i wpływania na jej szybkość oraz jakość.
Prowadzenie sklepu internetowego w modelu dropshippingu odbywa się w kilku podstawowych etapach:
– założenie działalności gospodarczej (podobnie jak w przypadku standardowego e-sklepu),
– znalezienie odpowiednich kontrahentów (najczęściej hurtowni),
– podpisanie umowy,
– określenie modelu sprzedaży (poprzez firmową stronę internetową lub serwis pośredniczący w transakcjach handlowych),
– ustalenie cen sprzedaży,
– umieszczenie produktów hurtowni na własnej stronie internetowej,
– działania reklamowe i marketingowe,
– sprzedaż towarów,
– przekazanie hurtowni zamówień od klientów.
Decydując się na dropshipping należy pamiętać o tym, iż wszelkie rozliczenia finansowe leżą w gestii właściciela e-sklepu. Oznacza to, iż klient przelewa pieniądze na konto e-sklepu, a jego właściciel rozlicza się z hurtownią (po odliczeniu własnego zysku). Ostatnim etapem transakcji jest wysłanie towaru z magazynu dostawcy.
Dropshipping to niewątpliwie ciekawe rozwiązanie, które umożliwia zajmowanie się sprzedażą internetową bez konieczności magazynowania towarów. I chociaż właściciel e-sklepu nie posiada fizycznie sprzedawanych produktów, to przy odpowiednim zaangażowaniu może osiągnąć całkiem przyzwoite zyski. Jednak w przypadku ciągłego rozwoju sklepu internetowego warto zacząć wysyłać towar od siebie, aby uniezależnić się od hurtowni i nie ponosić konsekwencji w przypadku wystąpienia określonych problemów (na przykład związanych z jej upadkiem).