Wiele osób marzy o prowadzeniu własnego sklepu, ale obawia się zbyt wysokich kosztów związanych z kupnem lub wynajęciem odpowiedniego lokalu i zaadaptowaniem go na potrzeby sklepu. Rozwiązaniem może być prowadzenie sklepu internetowego, którego początkowe koszty są znacznie niższe niż te w przypadku sklepu tradycyjnego. A zyski mogą być bardzo wymierne. Jednym z argumentów przemawiających na korzyść e-sklepu jest fakt, iż coraz więcej osób robi zakupy przez Internet, a segment handlu online stale przybiera na wartości.
Warunkiem prowadzenia sklepu internetowego jest założenie działalności gospodarczej – obecnie zajmuje to niewiele czasu i wymaga niewielu formalności. Jednak zanim sklep zacznie działać, to warto przeanalizować kilka kwestii, które będą miały wpływ na jego dalsze funkcjonowanie. Początkowe kroki w zakładaniu sklepu internetowego to:
a) podjęcie decyzji o asortymencie (tutaj możliwości jest bardzo wiele – od kosmetyków po ubranka dla dzieci),
b) znalezienie dostawców (jeszcze przed otworzeniem sklepu warto zorientować się, czy nie będzie problemów ze znalezieniem dostawców zaopatrujących sklep w wybrany rodzaj asortymentu),
c) ustalenie warunków współpracy z dostawcami (ceny, warunki zamówień, zniżki),
d) wybranie oprogramowania – darmowe, płatne lub napisane specjalnie na potrzeby e-sklepu (wybór ten powinien być uzależniony od wielkości sklepu, zapotrzebowań i możliwości finansowych),
e) wybranie adresu strony internetowej oraz domeny, na której będzie on umieszczony.
W tym ostatnim przypadku warto porozumieć się ze specjalistą, gdyż nazwa i domena mogą decydować o osiągnięciu sukcesu.
Decydując się na założenie sklepu internetowego należy pamiętać o tym, iż wprawdzie jego uruchomienie zajmuje niewiele czasu i nie wymaga zbyt wielu formalności, to jednak jego prowadzenie wiąże się z ciężką pracą i ponoszeniem pewnych wydatków. Wprawdzie działalność e-sklepu może być prowadzona samodzielnie i z domu, to jednak wymaga opłacenia telefonu, mediów, domeny czy oprogramowania. W przypadku dalszego rozwoju trzeba też pomyśleć o ewentualnym zatrudnieniu pracownika i wynajęciu lokalu. Sama praca związana z działalnością e-sklepu także nie jest łatwa – przed sprzedażą jakiegokolwiek produktu należy go sfotografować, opisać i umieścić na stronie sklepu. Nie wolno też zapominać o tym, iż produkty zakupione w sieci podlegają zwrotowi, a każdy klient ma prawo odesłać produkt bez podania przyczyny. Warto stosować się do wysokich standardów obsługi klienta, gdyż zadowolony nabywca najprawdopodobniej wróci na kolejne zakupy.