Decydując się na prowadzenie sklepu internetowego nie wystarczy jedynie założyć działalność gospodarczą, zakupić towar i realizować wysyłki. W tym przypadku niezbędna jest strona internetowa, która nie tylko wyróżni dany e-sklep na tle konkurencji, ale także umożliwi szybkie, bezproblemowe i skuteczne wykonywanie podstawowych czynności związanych ze sprzedażą. Strony internetowe e-sklepów są bardzo specyficzne – posiadają dużą ilość opisów i niezwykle rozbudowaną szatę graficzną. To wszystko sprawia, iż muszą być umieszczone na odpowiednich serwerach. Na tym etapie tworzenia e-sklepów wielu przedsiębiorców podejmuje decyzję o zastosowaniu konkretnego hostingu. Do wyboru mają trzy podstawowe opcje.
Hosting wirtualny
W przypadku sklepów internetowych, które dopiero rozpoczynają swoją działalność – a tym samym nie mają zbyt mocno rozbudowanej strony internetowej – dobrym rozwiązaniem może być hosting wirtualny. Hosting tego typu wiąże się z poniesieniem stosunkowo niewielkich kosztów, w ramach których otrzymuje się panel do zarządzania usługą serwerową oraz stałą opiekę administracji. Podstawowym mankamentem takiego rozwiązania jest współdzielenie przestrzeni oraz mocy obliczeniowej serwera z pozostałymi użytkownikami, co może wpływać na jakość usług.
Virtual Private Server
VPS – czyli Virtual Private Server – to usługa hostingowa dedykowana dla sklepów internetowych, które zamierzają w najbliższej przyszłości znacznie powiększyć zakres swojej działalności. VPS to hosting, w którym moc obliczeniowa i przestrzeń dyskowa jest uzależniona jedynie od wykupionego pakietu. W tym przypadku – w odróżnieniu od prostego hostingu wirtualnego – właściciel sklepu internetowego jest oddzielony od innych użytkowników, a tym samym posiada własne oprogramowanie oraz system operacyjny. Dodatkowo umowa w ramach hostingu VPS gwarantuje klientowi stałe i z góry określone parametry serwera.
Hosting dedykowany
Hostingi dedykowane to najbardziej zaawansowana kategoria usług tego typu, która w głównej mierze jest dedykowana bardzo dużym sklepom internetowym. Posiadanie wielu tysięcy produktów oraz prowadzenie sprzedaży na bardzo wysokim poziomie wymaga niezwykle wydajnego serwera, którego cała moc będzie przeznaczona dla jednego klienta. Dodatkowym plusem hostingu dedykowanego jest dopasowanie go do określonych wymagań e-sklepu i możliwość przeprowadzenia na nim dowolnej konfiguracji. Pewnym mankamentem takiego rozwiązania jest cena, gdyż hosting dedykowany to jedna z najdroższych usług tego typu.