Czy warto posiadać magazyn prowadząc sklep internetowy

Nie ulega wątpliwości, iż najlepszym rozwiązaniem dla wszelkiego rodzaju sklepów – zarówno stacjonarnych, jak i internetowych – jest posiadanie na miejscu całego sprzedawanego asortymentu. Jednak nie do rzadkości należą sytuacje, w których standardem są pewne braki magazynowe. W przypadku handlu stacjonarnego przykładem mogą być sklepy meblowe lub apteki. Wprawdzie klient może obejrzeć szafę, wersalką lub fotel na wystawie salonu, ale większości przypadków na ich dostawę musi poczekać co najmniej kilka dni. Podobna sytuacja zdarza się w aptekach – zapasy popularnych leków i specyfików są uzupełniane na bieżąco, natomiast środki specyficzne lub unikatowe są dostarczane do placówki na specjalne zamówienie.

W podobny sposób funkcjonują sklepy internetowe. Większość właścicieli e-sklepów posiada zapas produktów, które sprzedają się najlepiej – są one przechowywane w magazynie lokalnym, aby w każdej chwili mogły być przygotowane do wysyłki. Inaczej wygląda sytuacja z produktami, które nie cieszą się tak dużym zainteresowaniem – w tym przypadku właściciele sklepów internetowych nie sprowadzają ich do swoich magazynów, ale zakupują je pod konkretne zamówienie. Zdecydowana większość klientów e-sklepów jest przyzwyczajona do takich rozwiązań i zgadza się na konieczność kilkudniowego oczekiwania na dostarczenie zamówionego towaru (zwłaszcza gdy jest to towar unikatowy i trudny do zdobycia).

Nie ulega wątpliwości, iż dużą przewagę nad konkurencją posiadają te sklepy internetowe, które mogą pochwalić się błyskawiczną realizacją wysyłki. Z drugiej strony nie brakuje e-sklepów, które w ogóle nie posiadają magazynu, a mimo to doskonale sobie radzą. I tutaj powstaje pytanie – kiedy posiadanie magazynu sklepu internetowego jest niezbędne? Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi, gdyż wszystko zależy od branży, ustalonego regulaminu oraz rotacji towarów. Przykładem sklepu internetowego, który powinien posiadać magazyn jest niewątpliwie e-sklep handlujący upominkami, prezentami i innymi popularnymi towarami – w tym przypadku szybkość wysyłki może zadecydować o osiągnięciu sukcesu. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku handlu dobrami luksusowymi – tutaj klient zazwyczaj ma świadomość, iż musi poczekać na dostarczenie towaru. Dodatkowo warto zwracać uwagę na rotację towarów – im jest ona większa, tym magazyn będzie wykorzystywany w mniejszym stopniu.

Posiadanie magazynu sklepu internetowego to niewątpliwie dodatkowy koszt prowadzenia działalności gospodarczej. Jednakże warto rozważyć jego zakup bądź wynajęcie, gdyż szybka wysyłka towarów może zwiększyć sprzedaż, konkurencyjność i zaufanie klientów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here