Podstawowe zasady tworzenia regulaminu sklepu internetowego

0
Podstawowe zasady tworzenia regulaminu sklepu internetowego

Każdy profesjonalny i rzetelny e-sklep powinien posiadać swój regulamin umieszczony na stronie internetowej. Jego rola jest niezwykle ważna, gdyż to właśnie w nim zawarte są wszystkie aspekty związane z działalnością danego e-sklepu. Dobrze stworzony regulamin nie tylko reguluje prawa i obowiązki obu stron biorących udział w transakcjach handlowych (czyli klienta i właściciela sklepu), ale także umożliwia spełnienie obowiązku informacyjnego względem osób odwiedzających dany sklep. Regulamin sklepu internetowego powinien być takim dokumentem, w którym aktualny i potencjalny klient znajdzie odpowiedzi na swoje pytania i wątpliwości. Nie bez znaczenia jest także to, iż regulamin w znaczący sposób podnosi zaufanie do danego e-sklepu.

Podstawowe informacje zawarte w regulaminie sklepu internetowego
Każdy właściciel sklepu internetowego powinien stworzyć regulamin dostosowany do specyfiki własnego biznesu – sklep z kosmetykami najprawdopodobniej będzie posiadał zupełnie inny dokument niż sklep z produktami żywnościowymi. Podstawową zasadą tworzenia regulaminów jest umieszczanie w nich wszystkich niezbędnych informacji na temat procesu sprzedaży, wysyłki, zapłaty, reklamacji, zwrotów czy wymiany. Przy ich tworzeniu należy pamiętać o tym, iż powinny one spełniać wymogi informacyjne, które wynikają z następujących przepisów prawa:
– kodeksu cywilnego,
– ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną,
– ustawy o ochronie danych osobowych,
– ustawy o prawach konsumenta.
Regulacje zawarte w wymienionych wyżej przepisach prawa mają zastosowanie w przypadku niemal każdego regulaminu sklepu internetowego.

Jak wybrać regulamin sklepu internetowego

Koszty związane z prowadzeniem sklepu internetowego

0
Koszty związane z prowadzeniem sklepu internetowego

Założenie i prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z ponoszeniem pewnych kosztów – i to zarówno na samym początku funkcjonowania firmy, jak i w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej. Ich wysokość jest bardzo zróżnicowana i zależy od wielu czynników – ilości pracowników, kosztów mediów czy nakładów ponoszonych na reklamę. W większości przypadków kształtuje się od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie. Na szczęście polskie prawo umożliwia przedsiębiorcom zaliczanie wydatków ponoszonych na firmę do tak zwanych kosztów, co w konsekwencji skutkuje obniżeniem wysokości obowiązkowego podatku dochodowego.

Każdy właściciel sklepu internetowego musi pamiętać o jednej podstawowej zasadzie – kosztem może być jedynie taki wydatek, który jest w bezpośredni sposób związany z funkcjonowaniem firmy i pomaga osiągnąć lub zabezpieczyć źródło dochodów. Przestrzeganie tej zasady jest niezwykle ważne, gdyż wydatki umieszczane w kosztach podlegają interpretacji urzędniczej, a w razie jakiejkolwiek kontroli to przedsiębiorca musi udowodnić, iż poniesiony koszt był ściśle związany z działalnością przedsiębiorstwa.

Do najczęstszych wydatków sklepów internetowych, które można zaliczyć w poczet kosztów należą:
– koszty wynajęcia lokalu (biura i magazynu), w którym prowadzona jest działalność gospodarcza,
– koszty mediów (czynsz, światło, gaz, telefony, Internet),
– zakup sprzętu i oprogramowania (komputery, telefony, drukarki, skanery, aparaty fotograficzne, licencje programów komputerowych, systemy operacyjne),
– zakup akcesoriów biurowych (na przykład długopisy, zeszyty, papier do drukarki, tonery),
– koszty ponoszone z transportem (zakup pojazdów, części, paliwa, płynów eksploatacyjnych i biletów oraz koszty naprawy, leasingów, przeglądów i serwisów),
– pracownicy (wynagrodzenia, składki ZUS, badania kontrolne, kursy i szkolenia),
– koszty ponoszone z reklamą i marketingiem sklepu internetowego.
Wśród pozostałych kosztów sklepu internetowego należy wymienić: usługi księgowe (na przykład korzystanie z usług biura rachunkowego), opłaty bankowe, prowizje oraz różnice kursowe. Dodatkowo prawo dopuszcza umieszczenia w kosztach opłat za studia, ale tylko wtedy, gdy nauka jest powiązana z prowadzonym biznesem i została rozpoczęta już po założeniu firmy.

Chcąc umieścić ponoszone wydatki w kosztach należy przestrzegać dwóch podstawowych zasad – każdy wydatek powinien być poparty rachunkiem lub fakturą i zaksięgowany w odpowiedni sposób.

Jak zareklamować sklep internetowy na Facebooku

0
Jak zareklamować sklep internetowy na Facebooku

Nie ulega wątpliwości, iż Facebook podbił świat – trudno dzisiaj znaleźć osobę, która nie słyszałaby o tym jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych. Jego popularność jest wykorzystywana nie tylko do celów prywatnych, ale także czysto zawodowych – konto na Facebooku może założyć każde przedsiębiorstwo. I szybko okazuje się, iż była to naprawdę dobra decyzja.

Facebook staje się doskonałym narzędziem reklamowym, po który coraz częściej sięgają właściciele sklepów internetowych. Wystarczy stworzyć własny fanpage (usługa bezpłatna) i zacząć w pełni korzystać z możliwości, jakie daje Facebook. Podstawowym zadaniem fanpage’a jest promowanie sklepu internetowego. Do jego podstawowych korzyści należy zaliczyć:
– gromadzenie w jednym miejscu fanów sklepu internetowego,
– widoczność dla wszystkich użytkowników portalu,
– możliwość wysyłania informacji reklamowych do osób, które kliknęły przycisk „lubię to”,
– udostępnianie treści z fanpage’a na kontach innych użytkowników portalu.
Dodatkowo posiadanie fanpage’a umożliwia tworzenie reklam i dostęp do rozbudowanych statystyk. Dzięki tym właściwościom właściciel e-sklepu ma możliwość dotarcia do zupełnie nowych odbiorców.

Wiele osób posiadających własny sklep internetowy już dawno temu przekonało się, jak skuteczny jest Facebook w pozyskiwaniu nowych i potencjalnych klientów. Jednak aby zwiększyć efektywność oddziaływania portalu, to należy promować na nim sklep internetowy według pewnych podstawowych wytycznych. Najważniejsze zasady reklamowania e-sklepu na Facebooku to:
– zintegrowanie sklepu internetowego z fanpage’em (co umożliwia wysyłanie klientom informacji o ofercie za pomocą Facebooka),
– zdobywanie fanów (i nie chodzi tu o to, aby mieć ich co najmniej kilka tysięcy, ale o to, aby zadowoleni klienci promowali sklep na swoich prywatnych kontach),
– oferowanie kuponów rabatowych (co w prosty sposób przekłada się na zainteresowanie danym sklepem internetowym),
– organizowanie konkursów, gdzie nagrodami mogą być produkty danego e-sklepu.
Jedną z podstawowych zasad skutecznej reklamy na Facebooko jest regularność i stała obecność na fanpage’u. Nie wystarczy napisać kilka słów w odstępie kilkunastu miesięcy – tylko regularna aktywność pozwoli na pełne wykorzystanie możliwości Facebooka.

Prowadzenie fanpage’a sklepu internetowego niewątpliwie zajmuje sporo czasu i w wielu przypadkach wymaga posiadania odpowiedniej wiedzy. Dlatego wielu właścicieli e-sklepów nie robi tego samodzielnie, lecz zleca działania tego typu profesjonalnym agencjom marketingowym. Wprawdzie usługa tego typu wymaga poniesienia dodatkowych kosztów, to jednak jej efekty zazwyczaj bywają bardzo wymierne – zdobycie nowych klientów, zwiększenie sprzedaży oraz większa częstotliwość zakupów.

Jak stworzyć opis, który zwiększy sprzedaż sklepu internetowego

0
Jak stworzyć opis, który zwiększy sprzedaż sklepu internetowego

Jednym z podstawowych elementów wpływających na skuteczność sprzedaży jest dobrze wykonany opis produktu. Jest to o tyle istotne, gdyż klient e-sklepu nie ma możliwości obejrzenia towaru „na żywo”, a podstawowe informacje o jego właściwościach czerpie właśnie z opisu. Podstawową rolą opisu jest niejako zastąpienie sprzedawcy i przedstawienie klientowi wszystkich korzyści wynikających z zakupu właśnie tego konkretnego produktu. Zatem dobrze wykonany opis spełni swoje zadanie i sprzeda towar – w odróżnieniu od opisu kiepskiego lub jego całkowitego braku. Nie ma jednak racji ten, kto myśli, iż wystarczy umieścić w opisie szereg przymiotników nacechowanych zaletami (typu najlepszy, najładniejszy, najtrwalszy). Współcześni klienci są niezwykle świadomi i od opisów umieszczanych w sklepach internetowych oczekują przede wszystkim konkretów i informacji zgodnych ze stanem faktycznym

Podstawowe zasady tworzenia dobrych opisów produktów
Kiepskie opisy sprzedawanych towarów to jedna z największych bolączek sklepów internetowych. Dzieje się tak dlatego, iż wbrew pozorom stworzenie dobrego opisu nie jest proste i wymaga pewnej kreatywności. W jego tworzeniu należy kierować się kilkoma podstawowymi zasadami:
– przekazywanie konkretnych informacji, które opisują cechy danego produktu,
– tworzenie opisu pod kątem konkretnej grupy docelowej (inaczej opisuje się czapkę z daszkiem dla młodzieży, a inaczej beret dla seniorki),
– oddziaływanie na emocje i używanie języka korzyści (na przykład podkreślenie, iż pasek w sukience doskonale wysmukli talię).
Jednocześnie nie wolno zapominać o tym, iż wszystkie opisy są także tworzone pod roboty wyszukiwarek – i w związku z tym muszą zawierać pewne słowa kluczowe, które pomogą w pozycjonowaniu i optymalizowaniu witryny sklepu internetowego.

Czego należy unikać przy tworzeniu opisów produktów sprzedawanych w sklepie internetowym
Dobry opis to połowa sukcesu – wpływa nie tylko na większe zainteresowanie daną stroną www, ale także na zwiększenie sprzedaży. Natomiast zły opis może całkowicie zaprzepaścić szanse na osiągnięcie sukcesu. Dlatego tworząc opisy należy bezwzględnie unikać:
– kopiowania treści z innych sklepów internetowych,
– tworzenia opisów zbyt długich, ogólnikowych i nudnych,
– przedstawiania jedynie suchych cech produktów.
Działaniem zakazanym jest także opisywanie zdjęć przedstawiających dany produkt, które nie wniesie nic nowego, a jedynie powieli informacje przedstawione na fotografii.

Tworzenie opisów produktów do sklepów internetowych według wyżej wymienionych zasad przyniesie bardzo wymierne efekty, które będzie można ocenić po ilości składanych zamówień.

Posiadanie kasy fiskalnej przy sprzedaży internetowej – wymóg czy konieczność

0
Posiadanie kasy fiskalnej przy sprzedaży internetowej - wymóg czy konieczność

Każda osoba planująca założenie i prowadzenie sklepu internetowego powinna sprawdzić, czy będzie musiała zaopatrzyć się w kasę fiskalną. Jest to o tyle istotne, gdyż polskie prawo umożliwia sprzedawcom zrezygnowanie z ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej – i to bez względu na to, czy jest się płatnikiem VAT czy też nie. Jednocześnie należy pamiętać, iż nieuprawniona rezygnacja z kasy fiskalnej jest zagrożona mandatem.

Możliwość zrezygnowania z kasy fiskalnej
Polskie prawo gospodarcze przewiduje jedynie trzy sytuacje, w których przedsiębiorca nie jest zobowiązany do ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej. Ma do tego w prawo w następujących przypadkach:
– gdy sprzedaż jest prowadzona na rzecz firm, instytucji czy placówek prowadzących działalność gospodarczą,
– gdy całkowity obrót ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych (które nie prowadzą działalności gospodarczej) oraz rolników ryczałtowych nie przekracza rocznie 20 tysięcy złotych,
– gdy sprzedaż jest prowadzona za pośrednictwem Internetu, a zapłata za produkty następuje w formie bezgotówkowej bezpośrednio na konto bankowe.
Spełnienie któregokolwiek z tych warunków zwalnia przedsiębiorcę z konieczności zakupu kasy fiskalnej.

Wyjątki od reguły
Wprawdzie polskie prawo przewiduje w niektórych sytuacjach zwolnienie z konieczności zakupu kasy rejestrującej, to jednak istnieje wiele sytuacji, w których kasa fiskalna jest niezbędna. Zasady te dotyczą sprzedaży:
– nośników danych (zarówno zapisanych, jak i czystych),
– części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (oprócz motocykli),
– biżuterii,
– sprzętu telewizyjnego, radiowego, telekomunikacyjnego oraz fotograficznego,
– wyrobów tytoniowych,
– alkoholi,
– wód toaletowych oraz perfum,
– biletów i rezerwacje miejsc.
Jednocześnie należy pamiętać, iż lista ta dotyczy tych właścicieli sklepów, którzy prowadzą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Przepisy nie mają zastosowania w przypadku, gdy kupujący prowadzi działalność gospodarczą.

Warunkiem dokonania sprzedaży jest wystawienie faktury, paragonu lub dowodu sprzedaży. W przypadku posiadania kasy fiskalnej najważniejszy jest paragon, który stanowi dowód dokonania transakcji. W sytuacji gdy klient poprosi o fakturę, to w pierwszej kolejności należy zarejestrować paragon, a dopiero potem wygenerować fakturę.

Czy sklep internetowy musi posiadać certyfikat SSL

0
Czy sklep internetowy musi posiadać certyfikat SSL

Wielu właścicieli sklepów internetowych zadaje sobie pytanie, czy posiadanie certyfikatu SSL jest koniecznością czy jedynie ich wyborem. Aby móc odpowiedzieć na to pytanie, to w pierwszej kolejności należy wyjaśnić, czym jest ów certyfikat. Otóż mówiąc najprościej certyfikat SSL umożliwia kryptograficzne zabezpieczenie transmisji danych. Podczas łączenia się komputera internauty ze stroną sklepu internetowego następuje wymiana danych, które bez certyfikatu SSL są przesyłane otwartym tekstem. W praktyce oznacza to, iż osoby nieupoważnione mogą je przejąć i zmodyfikować.

Nie ulega wątpliwości, iż działalność sklepów internetowych w dużej mierze opiera się na przesyłaniu danych. Każdy klient dokonujący zakupów online wypełnia szereg formularzy, które są ogromną kopalnią informacji. Obowiązkiem e-sklepów jest ich właściwa ochrona. Czy zatem sklep internetowy musi posiadać certyfikat SSL? Wprawdzie w ustawie o ochronie danych osobowych nie pojawia się słowo SSL, to jednak jest tam zapisane stwierdzenie, iż każdy administrator danych jest zobowiązany do użycia takich środków technicznych, które umożliwią zabezpieczenie danych przed kradzieżą, utratą, zmianą lub zniszczeniem. Poza tym w obowiązujących przepisach prawa pojawia się zapis mówiący o tym, iż administrator danych musi stosować środki kryptograficzne zapewniające bezpieczeństwo przesyłania danych w sieciach publicznych. Zapis ten dotyczy zwłaszcza właściciela i pracowników sklepu internetowego, którzy logują się do panelu sklepu właśnie przy użyciu sieci publicznej.

Wyżej wymienione przepisy nie mówią bezpośrednio o certyfikacie SSL, ale zobowiązują przedsiębiorców do właściwej ochrony danych osobowych. A nic nie chroni lepiej owych danych niż właśnie certyfikat SSL. Poza tym – co warto podkreślić – Google w widoczny sposób informuje o tym, czy dana strona internetowa (posiadająca formularz logowania lub umożliwiająca płatności online) jest zabezpieczona odpowiednim certyfikatem. W ten sposób ostrzega użytkowników sieci, iż niektóre witryny internetowe nie posiadają odpowiednich narzędzi do tego, aby w pełni zabezpieczyć udostępniane dane osobowe. Zatem odpowiadając na zadane na początku pytanie można powiedzieć, iż ustawodawca nie nakłada na właścicieli sklepów internetowych posiadania certyfikatu SSL, ale zobowiązuje ich do właściwej ochrony danych. A certyfikat SSL umożliwia wywiązanie się z tego obowiązku.

Zobacz też